Ouderen moeten eiwitten aanvullen

Bij plantaardige eiwitten zoals onze XS Natural denken de meeste mensen aan sporters. Natuurlijk passen eiwitten prima in een uitgebalanceerd programma van de sporter. Maar ook voor ouderen zijn eiwitten een belangrijke aanvulling.

Uit steeds meer onderzoek blijkt namelijk dat ouderen te weinig eiwitten binnenkrijgen. En bovendien blijken zij meer eiwitten nodig te hebben dan de aanbevolen hoeveelheid.

Eiwitten en nieuwe eiwitten

Eiwitten bevatten aminozuren. Dat zijn belangrijke bouwstenen voor eiwitten in lichaamscellen.  Die eiwitten heb je nodig om beschadigde en oude cellen te vervangen door nieuwe cellen. Eiwitten vind je overal in ons lichaam. Ze worden zelf ook vernieuwd door de eiwitten die je binnenkrijgt.

Dat maken van nieuwe eiwitten wordt eiwitsynthese genoemd. Er zijn meerdere oorzaken die deze aanmaak beïnvloeden. Dat kan de training zijn van een sporter, waarbij de spieren beschadigen. Eiwitsynthese repareert dan de spieren, waardoor de spieren versterken. Maar ook ouder worden beïnvloed de eiwitaanmaak.

Ouderen en eiwitten

Bij ouderen zijn eiwitten vooral belangrijk om spierafbraak te verminderen. Door eiwitten binnen te krijgen kunnen de spieren sterk en gezond blijven. Uit meerdere onderzoeken blijkt dus dat ouderen te weinig eiwitten binnenkrijgen. En dat ze zelfs meer eiwitten nodig hebben dan de aanbevolen hoeveelheid van 0,83 per kilogram lichaamsgewicht.

Waarom zou je eiwitten aanvullen met bijvoorbeeld XS Naturel? Een van de redenen is dat mensen bij het ouder worden steeds minder gaan eten. Daarmee vermindert ook de inname van eiwitten. Ze kunnen vanzelfsprekend meer gaan eten, maar dat is niet de eenvoudigste weg.

Eiwitten en het lichaam

In bijna alle voeding zitten eiwitten. In sommige producten meer dan in andere producten. Juist de voedingsproducten met veel eiwitten, bijvoorbeeld bonen, bevatten koolhydraten die het lichaam moeilijk kan verteren. Met name ouderen hebben daardoor last van hun darmen. Dat kan een nauwelijks waarneembaar gerommel zijn, maar het kan ook tot vervelende darmklachten leiden.

Het begint ermee dat de koolhydraten niet worden opgenomen in de dunne darm. De onverteerde voeding gaat naar de dikke darm, waar darmbacteriën zich ermee voeden. Er vindt gisting plaats dat in milde gevallen tot winderigheid en een opgeblazen gevoel leidt. Het kan echter ook het prikkelbare darmsyndroom veroorzaken.

Evenals sporters doen ouderen er mede daarom goed aan hun eiwitten aan te vullen met eiwitten uit een potje. We gaven twee redenen: ze eten minder waardoor ze weinig eiwitten binnenkrijgen en de koolhydraten in eiwitrijk voedsel kan darmklachten veroorzaken.

Verouderen verandert het lichaam

Je hoeft maar in de spiegel te kijken om te zien dat je verandert door ouder te worden. Maar ook in je lichaam gebeurt van alles. Verlies van spiermassa is een belangrijke reden om meer eiwitten in te nemen. Maar er zijn meer redenen.

Bij verouderen vindt bijvoorbeeld een toename plaats van vetmassa en een afname van vetvrije massa. Dat laatste is de oorzaak van grotere lichamelijke kwetsbaarheid. En van het minder gemakkelijk uitvoeren van dagelijkse activiteiten.

Er zijn meer lichaamsprocessen die bijdragen aan het verlies van die vetvrije massa. Maar onvoldoende eiwitinname blijkt een belangrijke oorzaak en wordt door sommige wetenschappers zelfs een risicofactor genoemd. Dat laatste bijvoorbeeld doordat ook de respons van het immuunsysteem verandert bij te weinig eiwitinname.

Hoeveel eiwitinname

De hoeveelheid eiwit die een oudere extra zou moeten innemen verschilt vanzelfsprekend per persoon. Het hangt af van de levenswijze. Een getal dat regelmatig in onderzoeken naar eiwitinname wordt gebruikt is 50% meer, de helft meer dan de aanbevolen hoeveelheid. Doordat ouderen echter al minder eiwit innemen dan de aanbeveling zeggen sommige onderzoekers dat naar een verdubbeling moet worden gestreefd.

Maar hoeveel eiwit krijg je nu al binnen met voeding? Hoeveel moet je er nog bij innemen? En wat als je teveel eiwit inneemt?

De aanbevolen hoeveelheid eiwit voor ouderen is 1,3 gram per kilogram lichaamsgewicht. Andere bronnen melden 1,8 gram en zelfs 2 gram per kg lichaamsgewicht. Daarmee zijn de drie bovengenoemde vragen niet beantwoord. We beginnen met de laatstgenoemde vraag, wat als je teveel eiwit inneemt.

Teveel eiwitinname

Je spieren hebben geen probleem met teveel eiwitten. En ook veel andere organen zullen een blij sprongetje maken. Je darmen kunnen een probleem geven. Er zijn echter nog twee andere organen die teveel eiwitinname vervelend kunnen vinden. Dat zijn de lever en de nieren.

Eiwitten worden afgebroken tot ureum door je lever en verlaten via je nieren je lichaam als urine. Voor mensen met lever- en/of nierproblemen kan teveel eiwitinname belastend zijn. Maar vooralsnog is dat theoretisch, met andere woorden het is nog niet aangetoond door onderzoek.

Hoeveel eiwit krijg je nu al binnen met voeding en hoeveel moet je er nog bij innemen? Dat zal voor de meeste mensen een moeilijk te beantwoorden vraag zijn. Er zijn meerdere manieren om je bestaande inname en de benodigde aanvulling te berekenen. Maar in de praktijk blijken die methoden voor de meeste mensen te lastig.

Eiwit uit een potje

Een handige manier om eiwitinname aan te vullen is eiwit uit een potje. Daarmee kun je doseren, waarbij je gebruik kunt maken van een natuurlijk proces.

Eiwit uit een potje bevat namelijk vooral eiwitten en nauwelijks koolhydraten. Bij teveel eiwit gaat je lichaam vet verbranden voor energie, in plaats van met de niet aanwezige koolhydraten. Die verbranding van vetten geeft afvalstoffen, die ketonen worden genoemd. Deze hebben de vervelende eigenschap dat ze zorgen voor een onwelriekende adem. Dat is het signaal bij het doseren dat je teveel eiwitten hebt ingenomen.

Een goed advies voor ouderen is dus gevarieerd eten en eiwitten aanvullen uit een potje. En nog even terugkomend op vermindering van spiermassa. Het is voor ouderen ook goed veel te bewegen. Een motto voor de oude dag zou dus kunnen zijn: veel bewegen, gevarieerd eten en eiwitten aanvullen uit een potje.

Aanvullende informatie

De methoden om je eiwitinname te meten zijn gebaseerd op tellen van de calorieën die je binnenkrijgt of het meten van je vetpercentage. Dat blijkt lastig en door de meeste mensen ook moeilijk vol te houden.

Twee onderzoeken over eiwitinname van ouderen:

Dietary protein requirement of man above 65 year – Chapman ea 2016 (pdf)

Dietary protein requirement of female above 65 year – Chapman ea 2016 (pdf)

Geef een antwoord

Disclaimer
De informatie op deze site kan niet als medisch advies worden beschouwd. Doe voor medisch advies navraag bij een (huis)arts. Deze site heeft uitsluitend voedingssupplementen.

De waardering van www.softmedicine.nl/ bij Webwinkel Keurmerk Klantbeoordelingen is 9.3/10 gebaseerd op 6 reviews.